tisdag 29 juli 2008

dikt

hittade min favortdikt i en gammal hög alldeles nyss. har för mig att jag snubblade över den på marit bergmans hemsida för en massa år sedan, hoppas det är lugnt att jag sprider den vidare, den är awesome.

Dikt i sommarregn


Skkrrrrrrrrrrraak, skrrrrraaaaak
liten kråka
ensam
var är hösten nu?
du – jag
alla måste gå

på toaletten
ibland
även i sommarregnets
ljuvligaste dagar

aaaargh aaaarrggh
schhhhh
väck inte stora björn
han mumsar blåbär
kocko kocko kocko
hör du kockon?
hon letar efter en hane
mumsa gott i påsen

koka te
mumsa ostsmörgås
baka vört
koka saft
koka sylt
mumsa krumkaka
nalle smaka?

gruff gruff
titta nasse
sommargris får vila
tills stjärten hans
på bordet smaka
bredvid palt och liten kaka

muuuuu muuuuu mjau
kossa liten
mumsar gräs
sår ett frö
som växa skall
i hallonhyddan
frodas
gro
till sommaren är slut

/Terese Lindqvist

1 kommentar:

Anonym sa...

Den är så fin.