lördag 23 februari 2008

en dag

det lyser genom fönstret. guld.
jag tog en promenad ner mot vattnet. lördagsförmiddagen hade just sparkat igång. skogsjoggande människor i stora glasögon och stora hår. ankmatande barn, precis som jag själv för några år sen, vid precis samma strand och med precis lika mordiska svanar som försöker nafsa i sig barnens fingrar. ställer mig på en liten klippa och tittar bort mot den stora gråa klumpen som är södersjukhuset. fult, tänker jag.

promenerar hemåt, förbi torget för att köpa lite bröd på bageriet. tycker om att göra mogna, ordentliga saker. som att köpa nybakt bröd och småkakor på det lokala bageriet. det ger mig en varm hemmakänsla i magen.

kommer hem och gör frukost. brygger te. jag har problem att välja vilket te jag ska ta, efter inflyttningsfesten har jag minst tio sorter fint inslagna med banala men ändå rätt fantasieggande namn på etiketterna, såsom "heta stunder" och "nobel". det blir "mysiga stunder". urk, namnet får mig illa till mods, men jag låter mig själv glömma eftersom det är gott.

lägger mig i badet med en cigarett (jag måste verkligen stoppa den långsamma inrökningen av lägenheten) och en bok om vetenskapsteori. läser om mysticisten kepler och den gudfruktige newton och sjunker djupare ner i det heta vattnet, fnissande.

och nu är det så dags för studier. önska mig lycka till.

Inga kommentarer: